يکشنبه ٠٣ بهمن ١٣٩٥
English
صفحه اصلی|درباره خانه فرهنگ|اهم فعالیت ها|آموزش زبان فارسی|بایگانی اخبار|نقشه سايت|تماس با ما
منو اصلی

پيام مقام معظم رهبری (مدظله) به

مناسبت فرا رسیدن موسم حج

ترجمه کتاب وجودی دیگر نوشته سعید نقوی

ترجمه کتاب سلمان خورشید وزیر خارجه سابق هند توسط نمایندگی فرهنگی بمبئی

خلاصه عملکرد مهر ماه 95

 

 

عضویت در سرویس خبری
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

روزنامه: تایمز آو ایندیا مورخ: 8 جولای 2016

تغییر نه سر هم بندی

هفته گذشته یک خبرنگار پرکار تلویزیون افشاء کرد که از دو دانش آموز برتر کلاس دوازدهم درایالت "بیهار" امتحان گرفته شد و مایه شرم ساری است که آنها به سوالات اصلی و پایه پاسخ های احمقانه ای دادند که البته نباید باعث شگفتی کسی شود. این لحظاتی از یک برنامه تلویزیونی بود که سال ها منتظر وقوع آن بودیم. دیر زمانی است که شاهد اتفاق افتادن چنین وضعیت اسف باری هستیم.

چه کسی می تواند فراموش کند خانواده های امتحان دهندگان از دیوارهای خارجی محل امتحان بالا می رفتند تا برگه های تقلب را به دست فرزندانشان برسانند؟ هر چند ایالت بیهار در این میان انگشت نما شده است، اما تنها ایالتی نیست که این اتفاق در آنجا افتاده است و این بخشش کمی نیست که وزیر آموزش و پرورش این ایالت با بی پروایی و البته ابراز اندکی ندامت اعلام کرد که بررسی جزئی مجددی در مورد امتحانات خواهیم کرد.

این افت تحصیلی از داده های آماری با توجه به واکنش های دولت به آنها در نظام آموزشی آشکار شده است. بدترین آنها رسوایی "پی آی اس ای" است که در حال حاضر همه از آن با خبرند. پس از اینکه هندوستان در برنامه بین المللی ارزیابی دانش آموزی (پی آی اس ای) در میان 74 کشور شرکت کننده رتبه 73 را به خود اختصاص داد، وزیر توسعه منابع انسانی از شرکت در دوره های بعدی این برنامه اجتناب ورزید.

عذر و بهانه آنها مدیریت این برنامه توسط سازمان مشارکت اقتصادی و توسعه (او ای سی دی ) بود، یعنی گروهی از کشورهای توسعه یافته. به گفته مسئولان ذیربط هند، شکاف فرهنگی ـ اجتماعی بین سوالات و دانش آموزان هندی وجود داشته است و این در حالی است که دانش آموزان کشور هایی نظیر ویتنام، تایلند، امارات متحده عربی، اروگوئه، تونس، اردن و قزاقستان که عضو (او ای سی دی) نبودند، عملکرد بهتری از هند داشتند.

همان گونه که انتظار می رود، رتبه "پی آی اس آ" تنها مثال موجود نیست. هر سال سهامداران معتبر داخلی و خارجی این زنگ خطر را برای نظام آموزشی به صدا در می آورند. در سال 2012 کشور هندوستان از میان 120 کشور شرکت کننده در رتبه بندی تحصیلی در کلیه شاخه ها در یونسکو رتبه 102 را از آن خود کرد.

در گزارش سالانه وضعیت تحصیلی (ای اس ای آر ) که در سال 2014 توسط مرکز خصوصی و شناخته شده "پراتام" تهیه شد،60 % از دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی قادر به روخوانی کتب کلاس اول نبودند و 74 % از دانش آموزان کلاس پنجم نمی توانستند تقسیم اعداد را انجام دهند.

در این سناریوی غم انگیز، دور از انصاف است که به بهبود و پیشرفت این سیستم نپردازیم. ظرف 15 سال گذشته برنامه های "ساروا شیکشا آبیان" پیشرفت چشمگیری را در زیر ساخت های مدارس ابتدایی دولتی به وجود آورد که از آن دست می توان به افزایش قابل ملاحظه تعداد ساختمان های مدارس، کلاس های درس جدید و حتی سرویس های بهداشتی اشاره کرد. هر چند همچنان کاستی های فراوانی نظیر کمبود آزمایشگاه های علمی در برخی مدارس خصوصاٌ در پایه متوسطه باقی است.

در هر صورت درست است که خشت و آجر به عنوان بخشی از آموزش ضروری است اما برای دست یافتن به نتایج کافی نیست. در این بین چالش های بسیاری وجود دارد که باید با آنها روبرو شد. کمترین این چالش ها غیبت معلمان است. بنابر مطالعه بانک جهانی، در هندوستان از هر چهار معلم هندی معمولاٌ یک معلم غایب است و تنها نیمی از آنها سر کلاس تدریس می کنند. از راه حل های پیشنهادی به این مشکل روزمزد کردن معلمان و نظارت بر کارآنها با دوربین های مدار بسته است.هر چند به نقل از سایرین معلمها حقوق و مزایای مکفی دارند اما بهتر است  شرایط کاری آنها ارتقاء یابد.

لایحه حق تحصیل همگانی(آر تی ای) در سال 2009 و در اواسط این دهه به تصویب رسید که اقدام در خور و به جایی بود. به اعتقاد مدافعان این قانون داشتن حق تحصیل برای تمام کودکان به اندازه لایحه حق دسترسی به اطلاعات (آر تی آی ) در سال 2005 می تواند این بخش را متحول کند. اما واقعیت چیز دیگری بود.

برخی از ایده های آرمانی در لایحه حق تحصیل، پیامد های ناخواسته ای را به آن تحمیل کرد. به عنوان مثال 8000 مدرسه خصوصی به پیروی از دانشگاه " گیتا کینگ دون" لندن تعطیل شدند. هر چند هدف  این طرح اعمال حداقل استاندارد زیر ساختی بر روی  مدارس به خودی خود شبانه بود، اما در نهایت برخی مدارس خصوصی که از تجهیزات اندکی برخوردار بودند تاوان آن را دادند. مدارسی که بازده   بهتری را نسبت به مدارس دولتی هم رده خود داشتند که از بودجه مناسب دولت بهره مند بودند.

قانون مذکور به دانش آموزان ضعیف تر که مردود شدند اجازه نمی داد سال بعد نیز در همان کلاس بمانند که البته با مخالفت های زیادی روبرو شد، چرا که راه کاری بیرحمانه برای بالا نگهداشتن آمار ثبت نام این مدارس بود. حال آنکه آنها خود در برگزاری این امتحانات دشوار سهیم بودند. یکی دیگر از بخش های این قانون که مورد مخالفت قرار گرفت مستثنی کردن انستیتوها و مراکز آموزشی  اقلیت ها از این قانون بود که خود برای رسیدن به رضایت عمومی ملی زیان بخش و ناعادلانه بود. البته به نظر می رسد که دولت خصوصآ از زمانی که 5 قاضی دیوان عالی با آن مخالفت کردند تمایل اندکی به تجدید نظر داشته است.

با این وجود سیاست های جدید ملی نظام آموزش و پرورش (ان ای پی) می بایست بیشتر به این قانون توجه کند، هر چند آنها خود در این جنجال سهم داشتند. این نابسامانی در خصوص زمانی که دولت بلافاصله یا بعد از اعلام نظر ایالات دستور خود را ارائه دهد همانند طوفان در فنجان چای است. نگرانی بیشتر این است که چرا دولت برای آماده سازی، به جای بهره مندی از کارشناسان و متخصصان، بروکرات های بازنشسته را به خدمت گرفته است.

علیرغم همه اینها، مشاهده نمونه های رو به فزونی از دانش آموزان با استعدادی که از مناطق روستایی و برخی از مدارس دولتی بالا آمده اند مایه دلگرمی و امید است. در این بین سهم مدارسی که توسط مبلغان مذهبی اداره می شود کمتر است. به عنوان مثال معبد "ساراسواتی شیشو" که در حال حاضر شبیه مدارس موفق و سنتی صومعه است. مدارس وابسته به سازمان های غیر دولتی (ان جی او) و حتی مدارس کم هزینه انتفاعی، همه و همه  نیاز به تشویق دارند نه مانعی که سد راهشان شود.

 

از چالشهای بزرگ، فراهم شدن بودجه کافی برای نظام آموزش است که باید از کاغذ بازی های اداری که باعث تاخیر در آن می شود اجتناب کرد. حال باید دید دولت به دنبال تغییر یا سر هم بندی است.


١٠:٢١ - دوشنبه ١٢ مهر ١٣٩٥    /    شماره : ٦٦٠٩٦٥    /    تعداد نمایش : ٤٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




شبکه های اجتماعی

  

لينك‌ها

       

      

    

       

   

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 209387
 بازدید امروز : 36
 کل بازدید : 541754
 بازدیدکنندگان آنلاين : 7
 زمان بازدید : 1.2344