يکشنبه ٠٨ اسفند ١٣٩٥
English
صفحه اصلی|درباره خانه فرهنگ|اهم فعالیت ها|آموزش زبان فارسی|بایگانی اخبار|نقشه سايت|تماس با ما
منو اصلی

پيام مقام معظم رهبری (مدظله) به

مناسبت فرا رسیدن موسم حج

ترجمه کتاب وجودی دیگر نوشته سعید نقوی

ترجمه کتاب سلمان خورشید وزیر خارجه سابق هند توسط نمایندگی فرهنگی بمبئی

چاپ کتاب صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینی(ره)
به مناسب دهه فجر

خلاصه عملکرد دی ماه 95

عضویت در سرویس خبری
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

روزنامه: دی ان آ مورخ : 1 سپتامبر 2016

به نام مذهب

صوفی و بریلوی را می توان تغییر داد نه سلفی و وهابی را. پس از حکم دیوان عالی بمبئی مبنی بر برداشتن قانون منع ورود زنان به بارگاه مقدس درگاه حاجی علی (یکی از اماکن مذهبی مسلمانان در هند) وهابیون و سلفی ها خبرساز شدند. هیئت امنای درگاه حاجی علی از 5 سال پیش ورود زنان را به این بارگاه قدغن اعلام کرده بودند.

از آنجا که سلفی ها مخالف مفهوم زیارت در گاه ها هستند و "چادر" را هم برای مردان و هم برای زنان پیشنهاد می دهند در هیچ کجا واکنشی به این موضوع نشان ندادند. منع ورود برای بسیاری از زنانی که قرن هاست در درگاههای مختلف ازدحام کرده اند، غافلگیر کننده بود. اما واقعیت این است که درگاه حاجی علی تنها جایی نیست که این حکم را اعمال می کنند.اماکن دیگری هم هست که زنان اجازه ورود به آن را ندارند.

 در اصل، فتوای مشهور احمد رضا خان، بنیان گذار مدرسه  فکر "بریلوی" مخالف ورود بانوان به درگاه هاست. بنابراین پیشنهاد اینکه منع ورود زنان به حاجی علی همانند کار وهابیون یا صوفی های افراط گراست، درست نیست. این مسئله چندان آسان نیست چرا که در بخشی از رسانه ها به آن پرداخته می شود.

از زمانی که ورود زنان به مسجد (نه قبرستان و درگاه) مورد توجه قرار گرفت، سلفی ها و وهابیون نسبت به صوفیان و بریلوی ها تعصب کمتری نشان دادند. حتی در جامعه ارتودوکسی همچون عربستان سعودی که قلمرو وهابیت است زنان به راحتی و آزادانه در مسجد نماز می خوانند. کشور شیعه نشین ایران نیز مصداق همین مسئله است. اما پیروان مدرسه حنفی در هند زنان را از خواندن نماز در مساجد منع می کنند. حال آنکه مخالفان افراط گرای سلفی، سیاست گذاران و رسانه ها نیز اغلب پیشرفت اخیر فرقه صوفی را نادیده می گیرند. پسندیده نیست که صوفیان مدرن امروز را با قدیسان قرون 12، 13 و 14 مقایسه کنیم.

شایسته است این مسئله مورد مطالعه بی طرفانه خصوصا در پرتو تعالیم"ممتاز قدری" که  از صوفیان قدری پاکستان بود، قرار گیرد. هزاران نفر از طرفداران او به خیابان ها آمده و شهر اسلام آباد را محاصره کرده بودند. حتی وکلا نیز زمان محاکمه او در دادگاه در تنگنا بودند.

ممتاز در ماه فوریه سال گذشته به جرم کشتن سلمان تاسر، فرماندار پنجابی پاکستانی به دار آویخته شد. در سال 2011 این فرماندار خواستار تغییر قوانین توهین به مقدسات شده بود. شکی نیست که نمی توان به راه انداختن ترور را توسط نئو سلفی ها انکار کرد. همان هایی که اتفاقا و به تازگی کشور عربستان سعودی را تهدید می کنند، کشوری که خود باعث ترویج و ترغیب آنها شده است. اما در عمل هیچ کس نمی تواند سایر واقعیت های تاریخی را نادیده بگیرد. دو فرقه همسان خانقاه و سجاده نشین درایالت پنجاب و "سند" نقش حیاتی را در حمایت از جنبش پاکستان داشتند. برخی از آنها آشکارا از جدایی طلبان کشمیر هم حمایت می کنند. این اواخر به دور از ساز و برگ های سلفی در گرد همایی فروغ عمر میرواعظ رهبر ارشد کنفرانس تمام احزاب "حریت" شعار هایی درحمایت از کشور های اسلامی مطرح شد. هر چند وی به عنوان رهبر صوفی کشور های اسلامی را محکوم کرد و گفت آنها هیچ نقشی در بهبود اوضاع کشمیر نداشتند، اما واقعیت این است که مدت ها میر واعظ دست در دست کسانی داشت که به سلفیان کاملا نزدیک بودند.

هر چند برخی از صوفیان هم از تقاضای پاکستان حمایت کردند، اما "جمعیت ال علماء"، سازمانی که سرسختانه با نفوذ انگلستان و تقسیم بندی شبه قاره مخالف است، اغلب توسط برخی محققان گروه سلفی نامیده می شوند.

جمعیت به خودی خود با کنگرس و رهبر دلیر آن "حسین احمد مدنی" که سه سال در زندان مالتا حبس بوده است و بزرگترین مدافع وحدت هندو و مسلمان وناسیونالیسم مرکب است، همکاری کرده است. از قضا، مدنی به تمسخر از میراث و پیوند خویشاوندی خانواده خود با صوفی ها قدردانی کرده است. خانواده او در قرن 19 می زیسته وبه نسل "چیستیا" تعلق دارند.

گاهی ضد کنگرس بودن در برخی از سیاست گذاران آنها را وادار می کنند که "جمعیت" را به عنوان راهنمای ایدئولوژیک طالبان معرفی کنند. همین افراد به تمجید صوفی مشربان امروزی یا به قولی فکر مدرسه "بریلوی" می پردازند. "جمعیت" سازمان دیوبندی نام گرفته است چراکه مدنی و برخی علمای دیگر با  دارالعلوم، مدرسه دینی در دیوبند ایالت اوترا پرادیش همکاری می کنند.

واقعیت این است که در شبه قاره نمی توان موکدا مسلمانان را با عناوین سلفی، بریلوی یا پیروان فرقه صوفی از هم تفکیک کرد. خانواده مدنی که با صوفیان خویشاوندی داشتند بارزترین مثال است. از آنجا که واجب نیست مسلمانان از مدارس فکر به خصوصی پیروی کنند، اکثر آنها ترجیح می دهند همچنان نسبت به چنین اختلافاتی بی تفاوت باشند. بایدبدانیدکه چندین خانقاه صوفی وجود دارد که تحت کنترل دیوبند ها هستند.

اگرچه دیوبند ها به اندازه سلفیون تندرو نیستند، اما واقعیت این است که در سال های اخیر برخی علماء آنها به سمت سلفی های سعودی گرایش پیدا کردند. منتقدان به سادگی آنها را وهابیون نام نهاده اند. به نظر می رسد دلار های نفتی بیش از ایدئولوژی آنها را تحت تاثیر قرار داده است. البته در حال حاضر پس از قیام کشور های اسلامی و تجاوز عربستان سعودی به یمن، این علماء از خانواده سلطنتی در ریاض دوری جسته اند.

نمی توان انکار کرد که بعضی از علماء هند در جنبشی که در قرن 18 محمد بن عبدل وهاب در عربستان سعودی ترتیب داده بود مشارکت داشتند. وی در جنگ بر علیه انگلیس و برای استقلال در خط مقدم بود. از سوی دیگر "چچن" که از قرن 19 با روسها در جنگ بود پیرو هیچ یک از جنبش های سلفی نبوده است. بر عکس آنها از پیروان صوفی مشرب نقشبندی بوده اند که سردار جنگ برجسته آنها امام شمیل (1871 -1797) بوده است. شایان ذکر است وهابیون تلاش های بیهوده ای برای ورود به قفقاز کردند که هیچ یک به نتیجه نرسید.

در شبه قاره صوفی ها و بریلوی ها بیش از سلفی ها مخالف هر گونه توهینی به تصویر حضرت محمد (ص) بودند. آنها بودند که خشمگینانه در اعتراض به هتک حرمت سلمان رشدی به پیامبر اسلام در مکان های مختلف به خیابانها ریختند. 

به تنهایی نمی توان در خصوص منع ورود زنان به درگاه صوفی قضاوت کرد. در مسائل گوناگونی همچون سه طلاقه کردن و قانون مدنی یکپارچه، صوفی و بریلوی دیدگاه های مشابه دیوبند و سلفی های تندرو دارند. همه اینها نمایانگر قوانین فردی مسلمان است که برخی زنان مسلمان بر علیه آن می جنگند. چشم پوشی از این حقایق ، همانند برخی رسانه ها صوفیان را لیبرال و روشنفکر تلقی کردن اندکی ساده لوحانه به نظر می رسد.


١٣:٣٤ - دوشنبه ١٩ مهر ١٣٩٥    /    شماره : ٦٦٢٥٩٦    /    تعداد نمایش : ٦٦


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




شبکه های اجتماعی

  

لينك‌ها

       

      

    

       

   

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 212090
 بازدید امروز : 98
 کل بازدید : 555764
 بازدیدکنندگان آنلاين : 8
 زمان بازدید : 1.1094