يکشنبه ٠٣ بهمن ١٣٩٥
English
صفحه اصلی|درباره خانه فرهنگ|اهم فعالیت ها|آموزش زبان فارسی|بایگانی اخبار|نقشه سايت|تماس با ما
منو اصلی

پيام مقام معظم رهبری (مدظله) به

مناسبت فرا رسیدن موسم حج

ترجمه کتاب وجودی دیگر نوشته سعید نقوی

ترجمه کتاب سلمان خورشید وزیر خارجه سابق هند توسط نمایندگی فرهنگی بمبئی

خلاصه عملکرد مهر ماه 95

 

 

عضویت در سرویس خبری
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

روزنامه: ايندين اکسپرس مورخ: 30 آگوست 2016

فقط ایمان خود را حفظ کنید

در زمان حیات پیامبر اسلام(ص)، زنان آزادانه به نخستین مسجد مسلمانان در مدینه وارد می شدند. من عمیقا از خواندن این مطلب که دادگاه ها در مورد تفسیر مسائل مربوط به جهان اسلام و روح حقیقی دین مداخله  کرده اند، متاثر شدم. حمایت قاضی دیوان عالی بمبئی از ورود زنان به درگاه حاجی علی سیلی محکمی به صورت مسلمانانی است که ازدفاع 1400 ساله  دین اسلام  از حقوق زنان سخن به میان می آورد. صد رحمت به انجمن زنان مسلمان هند (بی ام ام ای) برای عدالت خواهی.

در زمان حیات پیامبر اسلام(ص)، زنان آزادانه به نخستین مسجد مسلمانان در مدینه وارد می شدند. آنها نه تنها به مسجد ورود می کردند، بلکه سوالات خود را از پیامبر(ص)  می پرسیدند تا شک و شبهه ای از آیات الهی نداشته باشند. جا دارد به حدیث معروف همسر پیامبر ام سلمه اشاره کنم که از ایشان سوال کرد: "ای رسول خدا، چرا تمام آیات قرآن مرتبط با مردان است؟ پس زنان چه؟ سپس سوره النساء به معنی زنان که چهارمین سوره قرآن است، نازل شد. این حدیث 2 نکته را اثبات می کند. اولاٌ زنان آزادانه وارد مسجد می شدند و با پیامبر به بحث و گفتگو می پرداختند. ثانیاٌ، کل سوره نساء که دومین سوره بلند قرآن است با تفصیل و توضیح و جامع تر و کامل تر از هر کتابی در دنیا به حقوق زنان پرداخته است.

مسلمانان به جای اینکه مفاهیم این سوره را به جهانیان بشناسانند، اسلام را دقیقاٌ مخالف آنچه هست نشان می دهند. ما به واسطه افتادن در دامی که خود آنرا پهن کرده ایم به اسلام ضربه می زنیم و هیچ گاه آنرا نخواهیم فهمید. متاسفانه، نمی توانیم فراتر از ساختار مرد سالارانه ای را ببینیم که نسبت به آن شرطی شده ایم. در انکار حقوق زنان مسلمان ممکن است غرور مردانه مان برای مدتی به وجد آید، اما این کارمان روح اسلام را خواهد کشت.

جنسیت در اسلام به مجادله بر سر ورود به در گاه و پوشش خلاصه شده است. در این بدترین برهه از زمان، وقتی برنامه اصلی ما می بایست نشان دادن چهره جنسیتی واقعی اسلام به دنیا باشد، به شکل ناامید کننده ای درگیر امور بسیار بی اهمیت شده ایم. 

پیامبر اسلام (ص) مسجد النبی را که ساختمان گلی و محقری بود برای نخستین مسلمانان بنا نهاد. بلال حبشی برده بزرگوار اهل اتیوپی اولین بار در این مسجد اذان گفت. امروز مسجد النبی با شکوه، زرق و برق و تلالو بی نظیری جلوه نمایی می کند، چراکه آرامگاه پیامبر عظیم الشان اسلام است. مردی که در طول عمر مبارکش زنان آزادانه به دیدارش می شتافتند و امروز تا آنجا که ممکن است، زنان را از مقبره اش  دور نگه می دارند. این تجربه من زمان زیارت و خواندن  فاتحه در مزار ایشان بود. نکته ای که می خواهم به آن اشاره کنم همین است: هدف اسلام و پیامبر (ص) دسترسی یکسان زنان همانند مردان بود و ما درست عکس آن عمل می کنیم.

همین قضیه در سایر موارد مربوط به زنان هم صادق است.دو مورد از عقاید بدنامی که منسوب به اسلام است "تعدد زوجین" و "سه طلاقه کردن" است. اسلام در سطح جهانی دادن مجوز برای چهار بار ازدواج و طلاق خود سرانه را محکوم کرده است. دلیل این منع جهانی درک متداول این است که اسلام اجازه این اعمال وحشتناک و ضد زن را داده است.

واقعیت این است که در سایر ادیان نیز ازدواج های متعدد بیش از دین اسلام رخ می دهد. اما استدلال غلطی که این واقعیت را نفی می کند مجوز دادن دین اسلام برای آن است. با وجود چنین توهین آشکاری به دین ما می بایست برای اثبات اشتباه بودن این قضیه مبارزه کنیم نه اینکه در خصوص مسائل حل و فصل شده ای  نظیر ورود به درگاه بیهوده مجادله کنیم.

واقعیت مسلمی که در مورد تعدد زوجین  یا " چهار بار ازدواج" وجود دارد قدم مهمی است که اسلام برداشته تا اعمال غلط پیش از اسلام مانند قرارداد زنا یا ازدواج های متعدد را اصلاح کند تا با زنان همانند اموال یا غنایم جنگی رفتار نشود. هر چند اسلام تعدد زوجین را تا چهار زوجه تقلیل داد اما آن را منوط بر شرطی قرار داد که غیر ممکن است بشر از عهده آن بر آید. "رفتاری کاملاٌ برابر با همسران" که حکمی به شدت بازدارنده است. دستورات بعدی محدود کردن این عدد به یک است. در قرآن آمده است که غیر ممکن است ذات بشر بتواند چنین عدالتی را برقرار کند. بنابراین، بهتر است هر مردی تنها و تنها یک زوج اختیار کند. این محدودیت 1400 سال پیش اعمال شد تا از ازدواج های متعدد ممانعت کرده و مردان را به داشتن یک همسر ترغیب کند. اما ما نه تنها از حرکت به سمت جلو امتناع می کنیم بلکه به واقع عقب گرد هم داریم.

در مورد سه طلاقه کردن هم همین مسئله مصداق دارد. در اسلام هیچ چیز نکوهیده تر از طلاق خود سرانه نیست اما نه تنها همچنان آنرا ادامه می دهیم، بلکه برخی هم از آن چشم پوشی می کنند. ازدواج اسلامی یک قرارداد قانونی میان دو انسان است که مدارک قانونی، شاهد و مهر وموم دارد. به همین منوال، طلاق نیز یک پروسه قانونی برای رهایی از یک ازدواج غلط است و حداکثر مزایا برای زن در آن در نظر گرفته شده است. در قرآن به تفضیل و با جزئیات به طلاق پرداخته شده است و از آن به عنوان عملی قابل ملاحظه وقابل تامل یاد می شود و فواصلی برای باز نگری و تغییر عقیده برای زوجین معین شده است. در همین زمان هم به زن این اطمینان داده می شود که از درآمد شوهر نفقه به او تعلق گیرد و حتی اگر مرد یک قیراط طلا به زن داده باشد حق باز پس گیری آن را ندارد. قرآن دستورات بسیاری را به شوهران ابلاغ کرده است که در مجموع بیانگر توجه عمیق دین به زنان است. این جنبه هایی از اسلام است که می بایست به جهانیان بشناسانیم. دیدگاه خود را تغییر دهید و آنرا هم راستا با آموزه های قرآن کنید. این زیبایی اسلام است که باعث شکوفایی  میلیون ها غنچه گل شده است. به گفته قرآن هر زن و مرد مسلمان به اختیار خود در پرتوی نور الهی است. نقل است که خداوند از رگ گردن به بندگانش نزدیک تراست. بنابراین هر فردی به شیوه خود این نور را درک می کند. هیچ اجباری در دین نیست. "لکم دینکم ولی الدین " در اسلام پنج مکتب اصلی و چندین اصول فقه وجود دارد که مردم با اختیار خود از آن پیروی می کنند. هیچ دینی همتای دین اسلام نیست. ممکن است یک فقه پیروان بیشتری داشته باشد اما این بدین معنا نیست که فقهی ارزش کمتری دارد. به عنوان مثال، مکتب شیعه و اهل حدیث سه طلاقه کردن را آشکارا رد می کنند. آزادی انتخاب برای همه مومنین مهیا است. هر کس بنا بر انتخاب خود از قرآن بهره می گیرند.

انجمن "بی ام ام ای" در دیوان عالی بمبئی پیروز شدند. ماحصل اقدام آنها به مقدسات نزدیک تر بود.درد من این است که چرا دادگاه با توسل به قانون اساسی اجازه ورود به درگاه حاجی علی را صادر کرد در حالیکه اسلام درهای کلیه اماکن مقدس را نه تنها برای زنان بلکه برای تمام مذاهب گشوده است. به اعتقاد من بدترین اقدام هیئت امناء درگاه مخالفت با این حکم است. این درسی برای همه ما خصوصاٌ آنهایی است که ادعا میکنند"برای قوم مسلمان صحبت کنید!" آیا  آنها با این نگرش متمرد ضربه اساسی به دین ما نمی زنند؟ مولانا عبدل کلام آزاد که ترجمه قرآن ایشان بهترین ترجمه و تفسیر قرآن در دنیاست، در مقاله الهلال خود تصریح می کند: تمام بدبختی مسلمانان به دلیل این واقعیت است که آنها از سرچشمه الهی و راهنمای حقیقی خود روی برگردانده اند و تصور می کنند تنها لازم است به واجبات دین نظیر نماز و روزه بسنده کنند. آنها نمی فهمند که دین در تمام زمینه ها منجمله فرهنگی، سیاسی و فرهنگی باید لحاظ شود."

حکمت وخرد در کلام شاعر و فیلسوف اصلاح طلب "مولانا الطاف حسین حلی" جاری است. وی به سال 1897 درکتاب 320 سرود حماسی خود به نام "مسدس حلی" اینگونه نگاشته است:

تا به کی به آخر می رسند / روزهای کوچک شدنت

تا به کی نسل های نو آزار میبینند /

تا به کی در ماندن در مسیر بی بند و بارت سماجت می کنی؟/

تا به کی کورکورانه به دنبال گله می روی؟/

افسانه ها ، حکایات و داستان های کهنه را به فراموشی بسپار/

با تازیانه تعصب بجنگ، که خود شیطان است. که خود خشم است.


١٣:٢٨ - سه شنبه ٤ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٦٦٣٥٧٣    /    تعداد نمایش : ٥٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




شبکه های اجتماعی

  

لينك‌ها

       

      

    

       

   

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 209385
 بازدید امروز : 34
 کل بازدید : 541752
 بازدیدکنندگان آنلاين : 8
 زمان بازدید : 0.9688