سه شنبه ٢٠ آذر ١٣٩٧
English|صفحه اصلی|درباره خانه فرهنگ|اهم فعالیت ها|آموزش زبان فارسی|بایگانی اخبار|نقشه سايت|تماس با ما
منو اصلی

خلاصه عملکرد مهر ماه 97

عضویت در سرویس خبری
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

روزنامه: ایندین اکسپرس مورخ: 29 مارس 2018

این تنها مذهب نیست، طبقه اجتماعی هم هست

در روزهای اخیر چندین محقق برجسته جناح چپ بررسی های اجمالی را روی مشکلات مسلمانان انجام دادند. نکته برجسته جزئیات مباحثه نیست، بلکه توافق گسترده بین موقعیت های ایدئولوژیک در "شرایطی" است که ظاهراً مباحثه را هدایت می کند. استدلال من این است که "مشکل مسلمانان" ارتباط اساسی با سرخوردگی "طبقات اجتماعی" مسلمان هند دارد و لیبرال های چپ گرا در تایید این موضوع بسیار تردید دارند.

بگذارید یادآور شوم که چگونه دولت استعماری نوگرا در نهایت به عنوان هویتی فراگیر در مذهب رخنه می کند تا تنوع اجتماعی، فرهنگی تقلیل ناپذیری را از طریق سرکوب استراتژیک مارکر های رقابتی منجمله کاست، طبقه اجتماعی، جنسیت، زبان، منطقه، فقر و .. در این شبه قاره مدیریت کند. به طور خاص، کاست تقریباً به پراکندگی قدرت نمادین و مادی رسیده است. زمانی که این موضوع پذیرفته شد، ارزیابی نخبگان طبقه اجتماعی بالا در تمام مذاهب که تعدادشان بسیار محدود است، آسانتر شد و دسترسی به بازی دموکراتیک به عنوان اقلیت یا اکثریت مذهبی و به منظور جبران کسری عددی آنها میسر شد. در این راه مفاهیم "هندو" یا "مسلمان" از طریق سرکوب دنیای فرهنگی، زیستی تعداد عظیمی از جوامع تابع کاست (مسلمانان هندوستان حدود 700 کاست دارند) به شکل نظام مندی به موفقیت رسید. هنوز هم چیدمان مجدد هزاران جامعه کاست به بلوک های مذهبی کلان اقدامی غیر ممکن است.

جدای از اقدامات ایدئولوژیک بی وقفه از طریق سازمان های مذهبی، خشونت احیاگر در قالب شورش ها، برنامه ها یا مجازات بدون محاکمه به زور متوسل می شوند تا رضایت مذهبی را به عنوان مدل کلیدی هویت تحمیل کنند. طبق گفته امبدکار "کاست هیچ حسی ندارد که مرتبط با سایر کاست ها باشد."به جز زمان اغتشاش هندو مسلمان خشونت بین مذهبی به جای اینکه یک طغیان پرشور و خود جوش باشد عمدتا به عنوان مکانیزمی برای محاسبه تقویت ناسیونالیسم ستیزه جو هندو مسلمان به چشم می خورد و به طور همزمان به خود مهاری کاست های فرودست اشاره دارد.

اجازه دهید تسلط مسلمانان طبقه اجتماعی مرفه (اشرف) را بر روی سیاست های مسلمانان و چالش های مدام که سایر کاست های داخلی با آن دست به گریبانند را ترسیم کنم. در مرحله پیش از استقلال طبقه اجتماعی مرفه مسلمانان از طریق ساختار استراتژیک گفتمان عقب ماندگی مسلمانان و سیاست رای دهندگان مجزا در تبانی با مقامات استعماری بودندو بر روی سیاست های آنها سلطه داشتند.

در واقع، در ایالت های مختلف و بالاخص اوتار پرادیش که کانون تقاضا برای پاکستان هستند، مسلمانان در مشاغل دولتی حضور چشمگیر داشتند. بنا بر گفته عمر خالدی در سال 1939 حضور مسلمانان در مشاغل دولتی ایالت اوترا پرادش با وجود جمعیت 15 درصدی آنها حدود 30 % بود. شرایط اشتغال با نفوذ قدرت برای طبقه اشرفی با توجه به هنجارهای دموکراتیک که خود بازنمایی از برابری مسلمان و هندو بر اساس وضعیت برابری پیشین آنها به عنوان طبقه حاکم است نمایش کافی نبود.

حمید دالوی در کتاب سیاست های مسلمانان در هندوستان (1968) خاطر نشان کرد: "اعتقاد این بود که مسلمانان از داشتن 50% از سهم قدرت مطمئن شوند. زمانی که این تلاش ناکام ماند ، مسلمانان تقاضای ایالت مستقل را برای خودشان کردند."

در انتخابات 1946، توافق عام بر روی پاکستان بود که در آن اتحاد مسلمانان به راحتی پیروز شد. این مسئله نشان دهنده حضور رای دهندگان معدودی است که اکثرا از طبقه اجتماعی متمول و تحصیل کرده طبقه اشرف بودند. رای گروه های مسلمان طبقه فرودست نظیر کنفرانس "مامین هندوستان" که به رهبری عبدل القائم انصاری تشکیل شده بود در پی پیوستن به کنگره برای اتحاد مسلمانان و تئوری مخالفت با تجزیه دو کشور نادیده گرفته شد. پس از تراژدی جدایی هند و پاکستان ، کشور پسا استعماری که حزب کنگرس بر روی آن تسلط داشت، ترجیح داد تا با بخش های باقیمانده از اشرف (مسلمانان سرکاری) به عنوان سخنگوی مسلمانان کار کند و همچنان به آنها امتیازات رسمی دولتی دهد. در نهایت این سیاست ناشناخته نتیجه حضور بیش از حد مسلمانان طبقه اجتماعی بالا (تنها 15 % از جمعیت مسلمانان را تشکیل می دهند) در ساختارهای قدرت بود که بهای آن  مایه گذاشتن از کاست های فرودست بود. در سطح دیگر،کاست های فرودست مسلمانان در فهرست خشونت های جمعی یا اسلام گرا قرار گرفتند. از سال 1990 جنبش پزماندا (جنبش مسلمانان دالیت ،آدیواسی و عقب مانده ) دوباره آنتا گونیسم کاست های داخلی مسلمانان را به واسطه مبارزه با تسلط اشرف بر روی سیاست های مسلمانان در شمال هندوستان فعال کردند.

در حالیکه لیبرال های جناح چپ بارها به ارتباط همزیستی بین ناسیونالیسم هندو مسلمان توجه می کنند، به ندرت از نقش موثر کاست در این نزاع ها اطلاع دارند. در کل،کاست نقطه کوری برای لیبرال های جناح چپ است. این قضیه علی الخصوص در مورد اسلام هندوستانی صادق است. زمانی که کاست را وارد "مسائل مسلمانان" می کنند شرایط مذاکره تغییر می کند. اکثر مسائلی که  توسط جناح راست طرفدار اکثریت مطرح شده است منجمله سیاست تسلیم مسلمانان به خواسته های سلطه گر، تصور آنها به عنوان ستون پنجم،کمونیسم اسلامی، سه طلاقه کردن، سهمیه ها، مسجد بابری و زبان اردو زمانی که نقش منافع اشرف پیش می آید تاثیرش را از دست می دهد. بدون دسته بندی کاست، مجادله لیبرال چپ گرا برای تقلیل "مسلمانان" فراتر از سخنان رسمی نخواهد بود. زمانی که تلفیق سیاست های مسلمانان با منافع اشرف آشکار است مشاهده اینکه چرا بخش های پزماندا نمی توانند در عزای به اصطلاح فروپاشی مسلمانان زیاده روی کنند و به جای آن شاهد گسیختگی فرصت های پربار دموکراتیک هستند کار دشواری نیست.

چیزی که می بایست به آن تاکید کنیم این است که بدون اقلیت ها (مسلمانان ) اکثریتی(هندو) هم وجود نخواهد داشت و درگیری های متقابل بین آنها در نهایت با سازش به پایان می رسد و پیامد آن در نظر نگرفتن کاست های فرودست است. به همین دلیل است که ایدئولوژی پزماندا حامی همبستگی ضد هژمونیک کاست های فرودست در سراسر ادیان است. در وضعیت ایده آل، اگرلیبرال های چپ گرا در مورد زهر نزاع در کثرت گرایی جدی هستند باید فرجام خود را با عنایت به درخواست کاست های مسلمان هندی بازبینی کنند. در اینجا می بایست نظریه دالوی را برای کاهش تبعیض بین ناسیونالیسم و کمونیسم اسلامی یا نظریه تلفیق دسته بندی "روحانیت " و "سکولار"برهمن را در توضیح نقش طبقات اجتماعی در سیاست  یاد آور شوم. دالوی به سال 1960 نوشته است:"کمونیسم مسلمان هندوستان و کمونیسم هندو همیشه با هم بیگانه، اما جدایی ناپذیر و متحد هستند." آیا مباحث اخیر می تواند این تاثیرات را بر طرف کند یا نه مسئله ای بحث برانگیز است.


١١:٠٠ - دوشنبه ٢٥ تير ١٣٩٧    /    شماره : ٧٠٩١٠٣    /    تعداد نمایش : ٧٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




شبکه های اجتماعی

  

 

لينك‌ها

       

      

    

    

  

       

   

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 271353
 بازدید امروز : 72
 کل بازدید : 906250
 بازدیدکنندگان آنلاين : 2
 زمان بازدید : 0.8906