سه شنبه ٢٠ آذر ١٣٩٧
English|صفحه اصلی|درباره خانه فرهنگ|اهم فعالیت ها|آموزش زبان فارسی|بایگانی اخبار|نقشه سايت|تماس با ما
منو اصلی

خلاصه عملکرد مهر ماه 97

عضویت در سرویس خبری
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

روزنامه: ایندین اکسپرس مورخ: 31 مارس 2018

تاثیر بیگانگان بر روی حزب آر. اس. اس

مقاله ای به قلم راکش سینا مورخ 17 مارس در روزنامه ایندین اکسپرس  با عنوان "حزب آر اس اس و قلمرو ایده ها"، مدلی برای چگونگی بازنویسی تاریخ از طریق دروغ و فریب می باشد، که با شتاب و سردرگمی همراه گردیده و هر شخصی می تواند چندین دروغ قابل تشخیص و نیمه حقیقی را به آسانی در آن پیدا کند، با این وجود نویسنده آن مقاله ـ سینا ـ به عنوان یک چهره واقعی از روش ملی گرایانه ی تاریخ نگاری هندو شناخته می شود.

سینا روشنفکران چپ لیبرال بخاطر همبستگی بین المللی به سرکوب اندیشه بومی گرایی متهم می کند، چرا که او بطور پیش فرض اصرار بر این دارد که حزب آر اس اس از اصلاح طلبان قرن نوزدهم الهام گرفته است. در حقیقت، همکاری منحصر به فرد میان بی اس مونجه (BS Moonje) و بنیتو موسولینی در صحنه سیاسی هند نمود پیدا کرده است. مونجه به جای دیدن شاهکارهای معماری و هنری در رم، تصمیم گرفت تا از آکادمی های نظامی فاشیستی بازدید کرده و با دیکتاتور دیدار کند. همانطور که در خاطرات مونجه اشاره شد، در گفتگوی مسرت بخشی که این دو باهم داشتند، او به موسولینی در رابطه با حزب فاشیست جوانان و سازمان های نظامی که او تشکیل داده بود، تبریک می گوید و اضافه میکند که هندوستان نیز به سازمانهایی مشابه احتیاج دارد. او در ادامه ی سخنانش می گوید که حزب آر اس اس که بوسیله هدگوار (Hedgewar) تشکیل شده، نمونه ای از این قبیل سازمان هاست. او پس از بازگشت به هند، بلافاصله شروع به تهیة بیانیه ای با موضوع سودمندی استفاده از بکار گیری قدرت نظامی در جامعه هندو و شبه قاره مشابه سازمان های جوانان فاشیستی در آلمان و ایتالیا کرد. هدگور حزب آر اس اس را در سال 1925 تشکیل داد. در اوایل دهه 1930، چنین مباحثی در مورد نظامی سازی هندوها، جایگاه خاصی در مطبوعات زبان مراتی ایالت مهاراشترا پیدا کرد. او یک کنفرانس در مورد فاشیسم ایتالیایی و موسولینی در سال 1934 برگزار کرد، که در آن مونجه سخنرانی پایانی و نتیجه گیری را بر عهده داشت. سازمان های شبه نظامی ثانویه دیگری نیز با پیوندهایی به حزب  آر اس اس و هندو ماهاسابها مانند لیگ سواستیک  (Swastik) به رهبری یکی از نمایندگان برجسته، بنام "جایاکار" نیز وجود داشتند که آنها هم از فاشیسم ایتالیایی الهام گرفته بودند.

موسس حزب آر اس اس در سال 1939 میلادی مقاله ای را با عنوان "ما یا مشخصه ملیت ما" را که در مورد تجلیل از سیاستهای نازی ها در مورد یهودیان می باشد را انتشار رسانید و آن سیاست ها را الگوی مناسب برای هند عنوان کرد. نویسنده سینا در بخشی به نام تهدیدات داخلی، با استناد به موسس حزب تندرو آر اس اس اعلام می کند که مسلمانان، مسیحیان، و کمونیست ها سه تهدید داخلی می باشند که به مراتب خطرناک تر از تهدیدات خارجی هستند. بنابراین، جای تعجب نیست که سانگ پریوار(sangh parivar)  همواره از تمام جنبش هایی که مبارزه ضد استعماری هند را تشکیل می داد، دوری گرفته است. هندو ماهاسابهای "جنبش ترک هند" را تحریم کرد و هدگوار موسس حزب آر اس اس به اعضای حزبش گفت که آنها می توانند تنها بصورت فردی شرکت کنند و حزب به عنوان یک سازمان از شرکت در جریان مبارزات برای استقلال هند دور ماند. هنگامی که کنگره ملی هند پس از پایان مبارزه پونا سواراج  (Purna Swaraj)، روز 26 ژانویه را به عنوان روز استقلال هند اعلام کرد و در سال 1929 با بر افشاندن پرچم سه رنگ هند آنرا جشن گرفت، حزب آر اس اس هیچ اقدامی انجام نداد و تنها در سال 1930 روز استقلال را با برپا کردن پرچم نارنجی خود جشن گرفت.

وینایاک دامودار سوارکار (Vinayak Damodar Savarkar) کسی که احزاب آر اس اس و بی جی پی او را با عنوان ویر سوارکا  گرامی میدارند، یک خدا ناباور و پیرو مکتب عقلگرایان بود، چندین بار نیز از دولت بریتانیا عذرخواهی کرد و اطمینان داد که پس از آزادی، به آنها وفادارخواهد ماند. به عنوان رئيس جمهور هندو ماهاسابها، او بارها و بارها فاشيسم آلماني و رفتار آنها با يهوديان را به عنوان الگويي براي زندگي اجتماعي و سياسي هند مورد استفاده قرار داد، به طرز غم انگيزي از جوانان هندي براي پيوستن به ارتش بريتانيايي در جنگ جهاني استفاده كرد و به اعضای ماهاسابها گفت که جریان "جنبش ترک هند" را تحریم کنند و او هرگز فرصتی برای نشان دادن وفاداری خود  به راج بریتانیایی را از دست نداد.

سینا می گوید که آر اس اس است بیش از حد فراگیر و در حال تکامل ایده ها و برنامه ها بوده است. شاید همین دلیل است که دیناناث باترا  (Dinanath Batra) ، وزیر آموزش و پرورش وابسته به این حزب خواسته است  که تاگور را (Tagore) از کتاب های درسی مدرسه حذف شود. حتی به اذهان نویسنده سینا، تلاشهای نابخردانه برای حذف تاگور، انسانی بی نظیر، به عنوان یک نماد هندواتا، مناسب نیست.

قابل توجه است که در میان پروژه های اجتماعی متعددی که سینا در رابطه با آنها صحبت می کند، می توان به برنامه های جنینی، توسط اروکیا باراتی (Arogya Bharati) یکی از اعضای این حزب اشاره داشت. وی در این گزارشی پژوهش خود را در روزنامه ایندین اکسپرس در تاریخ 7 ماه می 2017  به چاپ رسانید. در آن پژوهش آورده شده بود که زوجین قادرند تعیین کنند، بچه هایشان "سفید و بلند" باشد و حتی قادر به انتخاب جنسیت نوزادان خود نیز هستند، که این امر علیه قانون است و این طرح نیز از کشور آلمان الهام گرفته شده و اساسا شبیه به اصلاح نژاد ملت هندو است. بنابر استدلالهای سینا اعضای پیشین حزب تندرو آر اس اس واقعا بومی و بومی گرا بودند اما سانگ پریوار(Sangh Parivar) کار فاشیست های اروپایی را در شبه قاره انجام داده است.


١١:٠٣ - دوشنبه ٢٥ تير ١٣٩٧    /    شماره : ٧٠٩١٠٤    /    تعداد نمایش : ٨٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




شبکه های اجتماعی

  

 

لينك‌ها

       

      

    

    

  

       

   

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 271345
 بازدید امروز : 54
 کل بازدید : 906232
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
 زمان بازدید : 0.7813