سه شنبه ٢٠ آذر ١٣٩٧
English|صفحه اصلی|درباره خانه فرهنگ|اهم فعالیت ها|آموزش زبان فارسی|بایگانی اخبار|نقشه سايت|تماس با ما
منو اصلی

خلاصه عملکرد مهر ماه 97

عضویت در سرویس خبری
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

روزنامه:تایمز آف ایندیا مورخ: 4 اکتبر

هشتک من هم، جنبشی مناسب علیه تجاوز در سینمای هند

سینمای هند، تنها با اتخاذ اصول اخلاقی حرفه ای می تواند از تعدی به زنان ـ که در آن رایج است ـ فاصله گیرد.

تهیه کننده آمریکایی به نام  Harvey Weinsteinبه اتهام سواستفاده جنسی و تهدید بازیگران زن، مورد بازجویی قرار گرفت و همین امر منجر به اخراج وی از انجمن علوم و هنرهای سینمایی آمریکا گردید. زنی که ازکارهای زشت او پرده برداشت، در ادعای خود به برخی از زنان موفق در سینمای آمریکا که توسط این تهیه کننده مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند اشاره کرده است. زنانی که امروزه جسارت مخالفت کردن و خوار شمردن کسی که  قبلاً به آنها تعرض کرده بود را در خود می بینند.

اخیراً یکی از بازیگران سرشناس سینمای هند با افشاگری‌های خود، تلاطمی را در این عرصه به وجود آورده است. سخن از زنی است که حدود ده سال پیش آیندة درخشان خود در عرصه‌ی فیلم را نادیده  گرفت و به یکباره از توجه عموم خارج شد. بازیگر مذکور اخیراً ادعا کرده که چندین سال پیش توسط یکی از بازیگران سرشناس و به نام سینمای هند مورد تجاوز و آزار و اذیت و تهدید قرار گرفته و همین امر باعث شده است تا وی از ادامه‌ فعالیت در عرصه‌ی فیلم و سینما انصراف دهد. بازیگر مورد بحث به هیچ وجه تصمیم بازگشت دوباره به عرصه‌ی سینما را ندارد وی همچنین برخلاف زنان موفق سینمای آمریکا که در مقابل این تهیه کننده و کارهای بی شرمانه اش ایستادند، دیگر جز نام های برتر سینمای هند محسوب نمی شود. چه خطری در این مسئله نهفته است که اندک اندک این قشر از جامعه را به شکستن سکوت واداشته است؟ این مسئله مطمئنا محدود به افراد نامبرده نخواهد بود، خصوصاً اینکه برخی از نام های سرشناس در صنعت فیلم، چه زن و چه مرد همگی نگرانی و حمایت خود را از بازیگر مورد تعرض اعلام کرده اند. این مسئله در ابعاد گسترده تر، چه ‌چیزی را عنوان می کند؟ در ماورای مسئله کنونی که تجاوز و آزار و اذیت جنسی می باشد، درخواستی به شدت جدّی برای برابری جنسیتی وجود دارد. خصوصاً اینکه  این مسئله با حس حق آزادی و حقانیت  زن که عموماً در برخی مشاغل خاص با احترام همراه بوده، مواجه است. در این مقاله لزوماً روی سخن ما با صنایعی همچون عکاسی های هنری از زیبایی زنان و مد و فیلم نیست بلکه طیف گسترده ای از یک بخش خدمات، مد نظر است که صنایع گردشگری، تناسب اندام و تفریح و سرگرمی را شامل می شود صنایعی که یا حضور زن با ظاهری آراسته را می طلبد و یا اینکه نیازمند به نمایش گذاشتن زن به عنوان تصویری از مصرف وحمایت از علایق مصرف کننده می باشد. عموما ترقی زنان و حضور همراه با رشد آنان در این مشاغل با نوعی حس  سهل‌الوصول بودن همراه بوده است، مبحثی که بحث و جدل های جدی در مورد آن آغاز شده است. این حس حقانیت در رابطه با زنان،  بسیاری از هنرمندان عصر جدید را پریشان کرد، زنان به عنوان کاردان های قدرتمند علیه پشت پرده‌ی اقتصاد خدمت رسانی قدیمی که فقط در راستای خدمت رسانی به طبقات شاهانه و گلچین شدگان بود، ظهور کردند. بگام اختر (Begum Akhtar)در اوج شهرت خود، در سنین نوجوانی توسط یکی از حامیان مالی خود مورد تجاوز قرار گرفت. در نتیجه‌ی این تجاوز، وی دختری به دنیا آورد که تصمیم به نگه داری از آن گرفت اما با تهدیدات فراوان مبنی براینکه باید آن دختر بچه را به عنوان خواهر خود به مردم معرفی کند، مواجه شد. مدتها بعد، هنرپیشه‌ و مدل معروف دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی، کنان دِوی ـ Kanan Devi ـ در زندگی نامه ی خود مدعی شد که در طی روزهای اوجش به عنوان یک هنرمند، مورد آزار و اذیتهای های جنسی و تعرض قرار گرفته است.  وی این تهیه کننده را با هنرمندان مردی همچون  KL  Saigal  و PramathesBarua  قیاس کرد اما رسیدن به آن درجه از احترام که هنرمندان مرد هم ترازش برخوردار بودند سالیان بسیاری صرف کرد. او در شرایطی پا در عرصه‌ نوظهور فیلم گذاشت که حضور زن در فیلم، کار ناشایستی تلقی می شد؛ درست همانند سینما که شکل جدیدی از یک سرگرمی کم ارزش به حساب می آمد. بعد از مدتها این حس حقانیت و یا سهل الوصول بودن زن، با نوعی احترام به زنان حرفه ای در همین حوزه همراه شده و ادامه یافته است. چیزی که مسئله کنونی تعرض های جنسی تا اندازه ای آن را فاش می کند. آنچه که فریاد حمایت انسانهای دلسوز، در مسئله ی اخیر تعرضات جنسی آشکارتر می سازد، نه مسئله دعواهای فردی اشخاص با یکدیگر است و نه موردی برای نشان دادن  قابلیت اعتماد به یک فرد، بلکه فریاد یک بخش از صنعت فیلم برای حرفه ای گرایی بیشتر و خویشتن شناسی بهتر می باشد. حرفه ای گرایی که همراه با مبارزه با نابرابری های جنسیتی، تهدید و خشونت باشد. در این راستا اظهار نظر کردن و خرده گیری، کمترین کاری است که می توان انجام داد. صنعتی  که شفافیت و حرفه ای گرایی را در نتیجه‌ی تغییر وضعیتش ـ از دولتی به شرکتی ـ بعد از دهه‌ ۱۹۹۰ شاهد بود به سمت و سوی فضای دموکراتیک و منصفانه گرایش پیدا کرده است. فضایی که هم برای مشتاقان این صنعت از شهرهای کوچک و هم برای دیگر افراد نا مرتبط با آن، بازتر و آزادانه تر شده است و  ما امروز شاهد حجم گسترده ای از هنرپیشگان مستعد، چه زن و چه مرد، هستیم همان گروهی از افراد مستقل که علیرغم تبارهای قدرتمند و قدرت مالی بالا این صنعت به درجات عالی دست یافته اند. افرادی که رسانه های سینمای هند می توانند  برای مدتها از آنها به عنوان گواهی از دموکراسی صحیح و عدالت نام ببرند. اما در اینجا  آن شانس و فرصتی را که می تواند منجر به برقراری عدالت و دموکراسی بیشتر درطبقه‌ی خودشان گردد را با تبدیل آن به اهرمی که نه فقط برای خرده گرفتن از بی عدالتی های گذشته بلکه برای تنظیم برنامه های معین تخطی ناپذیر، همان برنامه هایی که به شدت مخالف حس سهل الوصول بودن که همراه با نوعی احترام برای زنان حرفه ای و کاردان می باشد، به مخاطره می اندازند. این موضوعی است که درخور توجه جدی و کرامت تمام و کمال می باشد، چراکه، پتانسیل تاثیرگذاری بر آینده  و آیندگان را دارد. در این صنعت باید آنقدر آگاهی وجود داشته باشد که از تنزل این مسئله  به مباحثه های عامیانه و عوام محفوظ و مصون بماند. به طور نسبی، هر حرفی که به منظور حمایت و همدلی زده می شود به سوی ایجاد یک « فرهنگ کار» که هدفش حمایت بیشتر از اقشار آسیب پذیر می باشد پیش می رود و فضایی برای ایجاد یک « محیط کار» که در آن زورگویی جایی ندارند، به‌وجود می آید. انتظار می رود که به سادگی و با همبستگی سخن گفتن علیه تهدید و تعدی، افرادی را که همچنان به حس حقانیت قدیمی اعتقاد دارند، همان  حس « اینطوری هم کار پیش می رود و هیچ مشکلی وجود ندارد»را باز دارد. این صنعت در قالب جنبه‌ی  پیشرفت گرای و تغییر پذیر و بیشتر  آزاد اندیش خود دروغ های بیشماری  را  درپاسخ به همدلی و حمایت  های رخ داده، مطرح کرده است.


١٥:٢٧ - پنج شنبه ٢٤ آبان ١٣٩٧    /    شماره : ٧١٧٨٦٧    /    تعداد نمایش : ١٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




شبکه های اجتماعی

  

 

لينك‌ها

       

      

    

    

  

       

   

نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 271337
 بازدید امروز : 26
 کل بازدید : 906204
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
 زمان بازدید : 0.9531